Framtagande av roadmap för strategisk utveckling

Företaget hade etablerat en intern organisation för affärsutveckling med syftet att stötta dess olika affärsområden. Som en del av organisationsförändringen hade man även implementerat en ny operativ modell samt satt en treårsstrategi för den interna verksamheten. Inom ramen för förändringen infördes nya, gemensamma arbetssätt med syfte att säkerställa effektivt stöd till affärsområdena. Den interna affärsutvecklande organisationen behövde nu fatta beslut kring den strategiska utvecklingen för de kommande tre åren som skulle ligga i linjen med strategin.

Ambiento fick i uppgift att stötta framtagningen av en roadmap för den strategiska utvecklingen över tre år. Denna roadmap skulle tydligt identifiera nödvändiga aktiviteter och initiativ som behövdes för att företaget skulle kunna fortsätta arbeta i enlighet med den fastställda strategin.

Arbetets omfattning

Ambiento genomförde en workshopserie med nyckelpersoner från den affärsstödjande organisationen. Som en del av det inledande arbetet användes Business Model Canvas som verktyg, vilket hjälpte gruppen att skapa en gemensam förståelse för enhetens strategi och affärsmodell. Detta arbete gav också god förståelse för vilka nyckelaktiviteter, kundrelationer och resurser som var avgörande för att kunna realisera strategin.

Efter att ha fastställt en gemensam grund kring strategi och affärsmodell, identifierades de mest prioriterade utvecklingsaktiviteterna för de kommande tre åren. För varje aktivitet sattes ett estimerat resursbehov och eventuella beroenden mellan dessa aktiviteter och andra initiativ inom organisationen kartlades. Även en prioritering av aktiviteten skedde. Baserat på de identifierade aktiviteterna och informationen om dem utarbetades sedan till en slutlig roadmap.

dekorativ linje
Med en tydlig roadmap över strategiskt viktiga initiativ och deras inbördes beroenden fick vi ett utmärkt verktyg för att prioritera arbetet och maximera värdet utifrån de givna budgetförutsättningarna.

Identifierade utmaningar

Eftersom den interna organisationen för affärsutveckling fortfarande var relativt ny, hade det gemensamma arbetssättet och den operativa modellen ännu inte helt etablerats i organisationen. Detta resulterade i att många grundläggande frågor, såsom vilka som faktiskt utgjorde enhetens kunder och value propositions, behövde diskuteras och klargöras innan roadmapen kunde sättas.

Det blev också tydligt i arbetet med roadmapen att gruppen ville genomföra många av de identifierade aktiviteterna i närtid, vilket inte är praktiskt genomförbart baserat på tillgängliga resurser och enhetens budget.

Resultat

Resultatet av arbetet blev en roadmap för utvecklingen för de kommande tre åren och rekommendationer om nästa steg för att implementera denna.

Genom den gemensamma roadmapen blir det lättare att prioritera initiativ utifrån strategisk betydelse, vilket bidrar till en bättre samordning och tydlighet i utvecklingen framåt.

Roadmapen skapar dessutom flexibilitet att anpassa och omprioritera insatser efter förändringar, utan att tappa fokus på långsiktiga mål. Den förbättrar även kommunikationen med företagets olika affärsområden och ger ett underlag för ett mer proaktivt arbete och hjälp att fatta välgrundade beslut gällande den strategiska utvecklingen framåt.

Kontakta oss

    Ambiento will process your personal data when you send this form.