Vi brinner för att göra skillnad och skapa värde. Nedan följer några exempel på spännande uppdrag infom våra olika områden där vi på Ambiento tagit oss an komplexa utmaningar tillsammans med våra kunder.

« Alla våra case

Förstudie inför modernisering av transportlösning

Ambiento hade tidigare stöttat kunden i en analys av ett antal affärskritiska system och tagit fram en roadmap för uppgradering, vidareutveckling och i vissa fall ersättning eller avveckling av dessa system. Detta uppdrag var det första som genomfördes efter att roadmapen fastställts, och handlade om att genomföra en förstudie för att ersätta ett av de analyserade systemen som bedömts vara end of life.

Systemet som skulle ersättas användes inom kundens transportverksamhet, där man både driver transporter i egen regi och samarbetar med externa tredjepartslogistikleverantörer (3PL). Det aktuella systemet spelade en central roll i hanteringen av transportflöden och var integrerat i flera av de affärskritiska processerna.

Syftet med förstudien var att ta reda på hur man skulle gå till väga för att ersätta systemet samtidigt som verksamhetens behov och framtida utveckling togs i beaktande.

Utmaning

Inledningsvis var uppdraget avgränsat till att enbart utreda en teknisk ersättning av det aktuella systemet. Men redan tidigt i arbetet blev det tydligt att systemet inte kunde ses isolerat då det användes tillsammans med andra IT-system i samma processflöde. Flera av dessa system hade överlappande funktionalitet. Dessutom saknades helt IT-stöd för vissa moment, vilket ledde till manuell hantering av vissa arbetssteg.

När den verksamhetsmässiga omfattningen blev tydlig fattades ett beslut att bredda förstudien för att säkerställa att man inte bara bytte ett system mot ett annat, utan också tog vara på möjligheten att effektivisera verksamheten och skapa ett mer sammanhängande systemstöd för hela arbetsprocessen. Man gick därför vidare med att titta på en modern TMS-lösning.

Denna utökning av scopet innebar ökade krav på projektets leverans. Det blev avgörande att balansera det bredare perspektiv med flera system, och samtidigt ha med sig med behovet att ta fram en genomförbar och realistisk lösning som inte äventyrade verksamhetens leveransförmåga.

Uppdragets genomförande

Arbetet inleddes med att analysera verksamhetens arbetsprocess för att skapa en gemensam förståelse för hur det aktuella systemet användes i praktiken. En detaljerad kartläggning av de affärsprocesser där systemet hade en roll genomfördes. Genom dialog med nyckelpersoner och workshops med verksamheten växte en tydlig bild fram av hur processerna fungerade, vilka utmaningar som fanns och var det fanns potential för förbättringar.

Tillsammans med processkartläggningen genomfördes också en teknisk genomgång av alla integrationer till och från systemet. Den tekniska analysen bekräftade inte bara systemets komplexitet, utan visade även på flera beroenden till andra system. Två av systemen hade överlappande funktionalitet och bedömningen gjordes att det skulle vara möjligt att ersätta tre system med ett system som skulle kunna stötta ett större område. Under processgenomgången identifierades även arbetsmoment som idag helt saknade systemstöd. IT-stöd för dessa områden skulle levereras i en framtida lösning.

Med verksamhetens behov i fokus togs en högnivå kravställning fram för ett framtida system. Denna kravbild speglade både kundens nuläge och framtida ambitioner och skickades till ett antal utvalda leverantörer för dialog. Genom dessa leverantörsmöten fick projektet en god bild av möjliga systemlösningar, deras styrkor och svagheter samt deras förmåga att möta verksamhetens krav.

Den insamlade informationen analyserades och sammanställdes till ett övergripande lösningsförslag och övergripande förslag på hantering av de förbättringar i processer och arbetssätt som identifierats under förstudien. Den framtagna rapporten inkluderade även en rekommenderad implementationsstrategi och estimerad resursåtgång för kommande steg i arbetet med att ersätta de tre identifierade systemen.

dekorativ linje
Med stöd i processkartläggning, kravställning och leverantörsdialoger kunde Ambiento presentera en tydlig handlingsplan för upphandling och implementation av nytt systemstöd.

Resultat

Förstudien gav kunden ett beslutsunderlag för det fortsatta arbetet med att införa en modern TMS-lösning. Alla affärsprocesser där det befintliga systemet användes dokumenterades, inklusive identifierade förbättringsområden. Den tekniska kartläggningen tydliggjorde systemets beroenden och de integrationspunkter som måste hanteras i en framtida lösning.

Förstudien identifierade även de områden där TMS-lösningen kan hjälpa kunden digitalisera arbetet inom transportprocesserna för att få en mindre manuell hantering – exempelvis relaterade till chaufförernas arbete. Dessa förbättringsområden vävdes in i lösningsförslaget och kommer kunna bidra till både ökad effektivitet och förbättrad arbetsmiljö.

Med stöd i processkartläggning, kravställning och leverantörsdialoger kunde Ambiento presentera en tydlig handlingsplan för upphandling och implementation av nytt systemstöd. Kunden har nu en konkret riktning framåt och ett beslutsunderlag som gör det möjligt att genomföra ett systembyte med både verksamhetsnytta och långsiktig hållbarhet i fokus.

Kontakta oss

    Ambiento kommer att behandla dina personuppgifter när du skickar detta formulär.