Ett företag kund inom hotellbranschen skulle införa ett nytt lojalitetsprogram. Projektet syftade till att både öka antal medlemmar och medlemsaktiviteten samt förbättra kundens interna processer och verktyg för hantering av kundlojalitetsprogrammet.
För att stötta det nya programmet behövde en ny teknisk lösning implementeras och Ambiento fick uppdraget som teknisk projektledare för införandet av den nya lojalitetsplattformen.
Kunden hade ett befintligt lojalitetsprogram som fungerade väl för medlemsrekrytering, men aktiveringsgraden bland medlemmarna var låg. För att adressera detta beslutade man att implementera en ny lojalitetsmotor och designa om programmet för att introducera fler aktiveringsmekanismer och medlemsnivåer.
Några av de större utmaningarna inkluderade migrering av medlemsdata, integration med befintliga system och att säkerställa att programregelverket höll hög standard.
Den nya lösningen ersatte den tidigare lojalitetsmotorn med ett nytt system vilket gav möjlighet till ökad automation och fler medlemsförmåner. Ett omfattande arbete med datasrensning genomfördes innan lanseringen för att säkerställa korrekt och begriplig information för medlemmarna.
Parallellt med införandet av den nya lojalitetsplattformen implementerades en ny webbarkitektur för medlemssidor och nya integrationer med ERP, CRM och rapporteringssystem byggdes.
Projektet följde till stora delar en iterativ metod för att hantera resursbegränsningar och andra praktiska utmaningar.
Efter lanseringen noterades en högre aktivitet bland medlemmarna och ett stabilt inflöde av nya medlemmar
Efter lanseringen noterades en högre aktivitet bland medlemmarna och ett stabilt inflöde av nya medlemmar. Lösningen har skapat bättre förutsättningar för verksamheten att snabbt och effektivt implementera nya kampanjer och erbjudanden. Antalet medlemmar har ökat till över tre miljoner och företaget är nu bättre rustat att möta sina tillväxtmål.
Det var av stor betydelse att säkerställa hög datakvalitet tidigt i processen och att ha en tydlig strategi för förändringshantering inom organisationen. Framtida projekt kan dra nytta av dessa insikter genom att prioritera datarensning och bättre resurshantering. Genom att arbeta utefter en iterativ projektmetodik kunde komplexitet och förändringar adresseras löpande under projektet.